PRESENTAZIONE PERCORSO

Dalle splendide colline di Buttrio /Buri, si ammira in tutta la sua estensione la dorsale prealpina del Friuli – Venezia Giulia, con il Monte Sabotino, le colline del Collio, il massiccio del Canin, la dorsale dei Musi fin al gruppo del Monte Cavallo. Ai piedi di queste cime si trova il percorso ciclabile FVG3, della pedemontana e del collio, che ricalca una parte dell’itinerario n. 12 di Bicitalia FIAB, il quale va da Torino a Trieste /Trst attraversando le zone pedemontane delle alpi. Il percorso da Gorizia /Gurize /Gorica a Budoia /Budoia è di 164 kilometri, di media difficoltà se lo si compie in due o tre tappe, e fa parte della ReCIR, rete dei percorsi ciclabili del Friuli – Venezia Giulia.

Le ciclovie della ReCIR sono itinerari ciclabili di prioritario interesse regionale che uniscono tra loro i centri di maggior interesse turistico, storico, artistico, culturale e naturalistico, e i centri stessi con le reti ciclabili previste dalle Regioni e dagli Stati confinanti. In generale, con il termine “ciclovia” si intende un itinerario ciclabile di lunga percorrenza che garantisce la sicurezza e il comfort del ciclista e il cui tracciato può svolgersi sia su sede propria (piste ciclabili e ciclopedonali), sia su strade secondarie esistenti con traffico veicolare limitato.

Il percorso si snoda prevalentemente su strade a basso traffico, alcuni tratti su ciclabile protetta e qualche tratto su strada sterrata, ed è tabellato nella zona dal Collio a Cividale del Friuli /Cividât, e da Pinzano al Tagliamento /Pinçan fino a Budoia /Budoia con le tabelle FVG3 oppure con Itinerario Pedemontano Pordenonese. L’arco pedemontano è ricco di Pievi affrescate, castelli, borghi medievali, dove si possono degustare i prodotti enogastronomici locali. Partendo da Gorizia /Gurize /Gorica si trovano subito le alture del Collio, dove regna la coltivazione della vite. Numerose sono quindi le cantine fino alla zona di Tarcento /Tarcint, attraversando varie tipologie di vino, dai bianchi ai rossi e dove ci si può sempre fermare per un assaggio. Si attraversa la splendida città longobarda patrimonio dell’UNESCO di Cividale del Friuli /Cividât, con il borgo medievale, il Ponte del Diavolo e il Tempietto Longobardo.

Superata Gemona del Friuli /Glemone, dove si interseca la ciclabile Alpe Adria FVG1, il paesaggio cambia nuovamente. D’ora in avanti si pedala al cospetto di ripidi pendii che salgono rapidamente a costituire un contrafforte con il bell’esempio del massiccio del Cavallo. Merita una sosta la Riserva naturale del lago di Cornino, con le sue acque turchesi e i grifoni. Da Pinzano al T. /Pinçan in avanti troviamo numerose Chiesette decorate da Giovanni Antonio de Sacchis detto il Pordenone, come quelle di Pinzano al T. /Pinçan e Valeriano /Valerian, splendidi esempi dell’arte friulana del cinquecento. Passando per Maniago /Manià e le sue coltellerie, Montereale /Montreâl con l’imbocco della Valcellina /Valcelina, in leggera discesa si arriva a Budoia /Budoia, dove termina la FVG3. Da qui si può rientrare a Pordenone per raggiungere la linea ferroviaria, oppure proseguire fino a Polcenigo /Polcenic, Caneva /Cjaniva e Villa di Villa (comune di Cordignano) fino a entrare in Veneto. Naturale proseguimento sarebbe la Ciclovia del Livenza F-VG7, che arriva a Sacile (ancora in progetto).

fvg3generale

Stai viaggiando sulla FVG1 Alpe Adria e vuoi arrivare fino a Venezia in bici? Questo è il percorso che ti suggeriamo:

  • Partendo dal Gemona del Friuli/Glemone si arriva fino a Pinzano al Tagliamento/Pinçan seguendo le nuove indicazioni della F-VG3
  • Da Pinzano al Tagliamento/Pinçan in poi si prosegue normalmente lungo la F-VG3 fino alla stazione ferroviaria di Budoja Polcenigo/Budoia Polcenîc.
  • Da Budoja Polcenigo/Budoia Polcenîc si prende la ciclabile del Livenza (F-VG7), che purtroppo non è segnata. Si seguono le indicazioni per Caneva/Cjaneva fino a Fiaschetti/Fiaschets, si continua per Nave, e si arriva alla stazione ferroviaria di Sacile/Sacil. Da qui si attraversano i binari lungo la SP 15 e si prosegue per Via della Guardia, Piazza Sant’Odorico, Strada Geromina. Dopo essere usciti da Sacile/Sacil si continua per Case Padernelli, Case De Marco, San Giovanni di Livenza, Brugnera, Basse, San Cassiano di Livenza, Rovere, Talmasson, Portobuffolè (Veneto).
  • Finita la F-VG7 si continua per il sottopasso ciclopedonale della SP35 (Portobuffolè), Viale Margherita (Portobuffolè), Tremeacque, Case Corella-Due Rose, Meduna di Livenza, (Pista protetta), Motta di Livenza, Via Riviera Antonio Scarpa (Ponte sul Livenza, Motta di Livenza), Lorenzaga, Corbolone, San Stino di Livenza, Via Stazione (San Stino di Livenza), Prataviera, Biverone, Sant’Alò, La Salute di Livenza.

Da qui abbiamo la Via del Mare, che collega tutto il litorale veneto, da Bibione fino a Rovigo. È sufficiente seguire le indicazioni sul sito ufficiale http://www.veneto.eu/itinerari-dettaglio?uuid=7a58296f-24b6-47eb-a4e0-dc2559a83a2f&lang=it verso La Salute di Livenza – Caorle (13.5), Caorle – Eraclea – Jesolo (13.4), Jesolo – Venezia (13.3).

Lungo il percorso è possibile prendere i treni per Venezia in tutta la pedemontana friulana fino a Sacile/Sacil, a Motta di Livenza e a San Stino di Livenza. Info sul sito www.trenitalia.com.

F-VJ 3 CICLOVIE DE PEDEMONTANE E DAI CUEI

Dai splentits cuei di Buri, e si pues gjoldi in dute la sô estension la dorsâl prealpine dal Friûl – Vignesie Julie, là che a si cjatin la Mont Sabotin, i çucs dai Cuei, il massiç de Cjanine, la dorsâl des Musis, fin al grup de Mont Cjavâl. Te base di chestis cimis si cjate la ciclovie F-VJ 3, de Pedemontane e dai Cuei, che ricjape une part dal itinerari 12 di Bicitalia FIAB, cu al va di Turin a Triest traversant lis lidrîs des monts là che scomencin lis Alps. Il percors di Gurize a Budoie al è di 164 kilometris, di medie dificoltât se al si percôr in dôs o tre dadis, e al fa part de ReCIR, rêt di percors ciclabii dal Friûl – Vignesie Julie.

Lis cicloviis de ReCIR a son itineraris di prime impuartance pe regjon, e a unissin ducj i centris di maiôr interes turistic, storic, artistic, culturâl e naturalistic, e a si lein cun  lis altris cicloviis des regjons dongje. Par solit, cun la peraule “ciclovie” al si intint un percors ciclabil di lungje percorince che al garantis la sicurece e il bielstâ dai utents, e la cu trate e pues jessi protete (cicloviis o viis ciclo-pedonâls), o ben su stradis secondariis cun trafic motorizât ridot.

Il percors par di plui al côr su stradis cun pôc trafic, alc su piste protete e alc altri di strade blancje. Al è segnât te zone dai Cuei a Cividât (F-VJ 3), e jenfri Pinçan al Tiliment e Budoie (F-VJ 3 e Itinerari Pedemontan Pordenonês) L’arc pedemontan al è ric di plêfs dipenzudis, cjistiei, borc de ete di mieç, là che a si podin cercjâ i prodots enogastronomics tipics. Tacant di Gurize, a si cjatin daurman lis alturis dai Cuei, là che regne la coltivazion de vît. Une vore son di conseguence lis cjanivis fin te zone di Tarcint, traversant svariadis tipologjiis di vin, dai blancjs ai neris, cun la pussibilitât di cercjâju. Si travierse la magnifiche citât di origjine longobarde e patrimoni dal UNESCO Cividât, cun il so borc de ete di mieç, il puint dal diaul e il tempiut longobart.

Plui indevant, passade Glemone, là che si cjate la ciclovie Alpe Adria F-VJ 1 (che rive de Austrie), il paisaç al cambie di gnûf. Di achì si pedale fin a rivâ tes lidrîs des clevis che a costituissin il grup dal Cjavâl. Merete une piçule visite la Riserve naturâl di Curnin, cun la sô aghe turchês e i grifons. Daspò Pinçan al Tiliment a son une vore di glesiutis decoradis dal Pordenon, come ches dal istes Pinçan e Valerian, magnifics esemplis di art furlane cinccentesche. Passant par Manià, la citât dal curtis, Montreâl cun la fin de Valceline, in lizere calade al si rive fin a Budoie là e termine la F-VJ 3. A chest pont al si pues tornâ a Pordenon par cjapâ la ferade, o ben continuâ fin a Polcenic, Cjaniva, e Vile di Vile (comun di San Cassan, par talian Cordignano) fin a jentrâ in Venit. Naturâl proseguiment e sarès la ciclovie de Livence F-VJ 7, che e jonç a Sacil (no ancjemò in cjarte).

Sêstu in viaç te Alpe Adria e vuelistu là ju fin a Vignesie in cicli? Achì lis tapis che o ti sugjerissin:

  • Partint di Glemone al si rive fin a Pinçan seguint lis gnuvis indicazions de F-VJ3
  • Di Pinçan in po a si continuin a seguî lis indicazions de F-VJ3 fin te stazion fierviarie Budoia Polcenîc.
  • Di Budoia-Polcenîc e si cjape la ciclovie de Livence (F-VJ7), che purtrop no je segnade. A si seguissin i cartei par Cjaneva fin a Fiaschets, si continue par Nave, e si rive te stazion fierviarie di Sacil. Di achì a si passin i binaris pe SP 15 e po Via della Guardia, Place San Durì (Sant’Odorico), Strada Geromina. Daspò jessi jessûts di Sacil al si continue pes Case Padernelli, Case De Marco, San Zuan de Livence, Brugnere, Basse, San Cassian de Livence, Rovere, Talmasson, Portobuffolè (Venit).
  • Finide la F-VG7 si continue pal sotpassaç de SP35 (Portobuffolè), Viâl Margherite (Portobuffolè), Tremeacque, Case Corella-Due Rose, Miduna de Livence, (Piste protete), Mote de Livence, Via Riviera Antonio Scarpa (Puint su la Livence, Mote de Livence), Lorenzaga, Corbolone, San Stino de Livence, Vie Stazion (San Stino de Livence), Prataviera, Biverone, Sant’Alò, La Salute de Livence.
  • Di achì o vin la Via del Mare (Vie dal Mâr), che e lee dut il litorâl venit, di Bibion, fin a Rovigo. Vonde di seguî lis indicazions dal sît uficiâl http://www.veneto.eu/itinerari-dettaglio?uuid=7a58296f-24b6-47eb-a4e0-dc2559a83a2f&lang=itviers La Salute de Livence – Caorle (13.5), Caorle – Eraclea – Jesolo (13.4), Jesolo – Vignesie (13.3)

Dilunc il percors al è pussibil cjapâ i tren pe Vignesie in dute la pedemontane furlane fin a Sacil, a Mote di Livence e a San Stino di Livence. Info tal sît www.trenitalia.com (talian).

Links:

Sît dal Venit – sezion cicloviis http://www.veneto.eu/itinerari-dettaglio?uuid=7a58296f-24b6-47eb-a4e0-dc2559a83a2f&lang=it (talian)